Mosaiikkiin on piilotettu avaimia rauhaan. Etsimisestä tulee luontevasti pieni meditaatiohetki... |
Minulla oli jonkinlainen ”unelma” saada ihmiset parantamaan ”omia
maailmojaan”, jolloin tästä yhteisestä maailmasta saattaisi kehittyä muillekin
ihmisille parempi paikka elää, ja ennen kaikkea koko luomakunta saisi
mahdollisuuden kukoistaa, kun ihmiset lopettaisivat suunnattoman törppöilynsä. Me
ihmisethän tämän maapallon olemme sössineet huonoon jamaan, joten oletin, että
jos ihmiset muuttaisivat toimintaansa, saattaisi onnistua vielä pelastaa tämä nuhjuinen
ja haiseva, ei enää niin sininen pallomme, tämä varsinainen ”apinoitten
planeetta”.
En osaa enkä jaksa vielä tehdä kaikin puolin paremmin itsekään.
Enkä etenkään kykene olemaan ärtymättä ihmisille tai ilmiöille, ja kun
ärsyynnyn, saatan tulla loukanneeksi joitakuita ihmisiä ilmaisemalla ärtymykseni
syyn eläimellisellä tunnepuuskalla, tosin ihmisaivojen kielellistä
kehittyneisyyttä hyödyntäen. Vaikka oikeastihan ”vika” on minussa, kun ylipäätään
ärsyynnyn, eikä ihmisissä, jotka vain ovat mitä ovat. Eihän minun olisi mikään
pakko reagoida; ärtymys on minussa, eikä heissä. Hehän ovat vain ”apinoita”, ja
minä olen ehkä kehityshäiriöinen apina, enkä sen tärkeämpi osa luomakuntaa kuin
hekään.
Eikä minullakaan ole oikeutta tuomita ketään. Mielipiteeni saan
ilmaista lakien puitteissa, mutta se mielipidekin kuvaa kenties vain kehityshäiriöisiä
”hermojani”, eikä sitä, että ilmiö, josta marmatan, on oikeasti, absoluuttisesti,
kaikin puolin peräreiästä.
Henkilökohtaiset mielipiteet ovat vain sitä mitä ne ovat, ”mielen
pitämisiä”, ja minun mieleni on yhtä törppö kuin keskimäärin muillakin ”mielensä
vallassa olevilla”. Se on oikeastaan vapauttava ajatus, ettei tarvitse olla
oikeassa, koska on törppö, pöljä ja apina, kuten Anthony De Mello sanoi. Minä
vain pidän joistakin asioista, ja joistakin en pidä, ja jotkut asiat ovat aika
samantekeviä minulle. Omatunto kolkuttelee, jos meinaa pitää sellaisista
asioista, joista onkin jotakin haittaa; ja joskus omatunto saa pitämään
asioista, jotka tuntuvat eettisesti hyviltä… Haluan nyt sanoa jotakin mielestäni
eettisesti perusteltua, arvoihin liittyvää. Sori vain, apinalajitoverit, jos ärsyynnytte.
No, arvostan esimerkiksi erästä Ylellä esiteltyä nuorta
pasifistia, joka kärsi vankeusrangaistuksen, koska ei ilmeisestikään pidä
väkivaltaa oikeana keinona ratkaista konflikteja. Tällaisina aikoina on
kuitenkin joissakin piireissä kovin epäsuotavaa kannattaa väkivallattomuutta.
Hädin tuskin kukaan uskaltaa sanoa mitään ”toisen posken kääntämisestä”, tai
siitä, että ”joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu”. Saattaa siis tulla
ainakin kuvainnollisesti turpaan, jos rohkenee arvostella niitä, jotka tarttuvat
aseisiin tappaakseen toisia ihmisiä itseään puolustaakseen. Tappamistahan se kuitenkin
on joka tapauksessa, mistä syystä kukakin sitten tappaakaan kenet, ja missä sitten
meneekään tarpeellisen ja hyväksyttävän ”itsepuolustuksen” raja. Kuka sen muka
määrittää, kuka ”ansaitsee” kuolla, kuka elää?
Useimmat ehkä tarttuvat jonkinlaiseen aseeseen, jos on kyseessä
oma tai läheisten henki tai terveys. Luultavasti minäkin tarttuisin, mutta
mieluummin silti käyttäisin jonkunlaista lamautinta, enkä tappavaa asetta. Idealistisesti
ajattelen, että toimintakyvyttömiksi lamautettuja voisi myöhemmin kuntouttaa ja
antaa heille mahdollisuuden valita rauhan ja sodan, hyvän- ja pahantekemisen
välillä. Kuka nyt oikeasti haluaisi valita sodan, jos hänellä olisi vapaus
valita?
No, monikin ilmeisesti, valitettavasti. Jotkut meistä apinoista
ja pöljistä tieten tahtoen aloittavat isompia tai pienempiä nujakoita, ja
tarttuvat aseisiin uhkaillakseen niillä toisia ja saadakseen siitä jotakin
hyötyä itselleen. Sotimista varten tuotetaan jatkuvasti lisää aseita, joita ilmeisesti
valuu joitakin reittejä myös ”rauhanaikaiseen” käyttöön, kuten erityisen opportunistisille
apinoille ja pöljille.
Ei olisi mitään järkeä ryhtyä sotimaan missään päin maailmaa,
koskaan, ylipäätään, ja etenkään nyt, kun ihmiskunnalla olisi maapallo
pelastettavanaan. Maapallohan tuhoutuu sitäkin varmemmin, kun sotiessa (ja
sotaan varustautuessa) kulutetaan luonnonvaroja, tuhotaan infrastruktuurin
lisäksi myös luontoa, ja aiheutetaan älyttömiä päästöjä; tuhrataan ihmiselämiä,
hukataan aikaa. Sodankäyntiin ja siihen liittyvään varusteluun kuluva aika tarvittaisiin
ilmastokatastrofin ja lajikadon pysäyttämiseen, tai edes hidastamiseen. Kukaan
ei loppupelissä selviä hengissä tällä pallolla, ellemme osaa lopettaa sotimista.
Emme me apinatkaan, vaikka jotkut meistä osaavatkin rakentaa avaruusraketteja.
On surullista ja kohtalokasta, ellei ”osata” lopettaa sotimista
siinäkään vaiheessa, kun aletaan jo ymmärtää sen haitallisuus.
Kun pienenä, itsepäisenä ipanana tappelin veljeni kanssa, äiti
sanoi, että ”viisaampi lopettaa”. Tärkeintä ei siis ollut se, kumpi oli
aloittanut nujakoinnin, vaan se, kumpi lopettaisi sen. Olisi ollut mieltä
ylentävää saada olla se ”viisaampi”, mutta oli vaikea rauhoittua sovinnolliselle
mielelle sellaisen nujakoinnin jälkeen; etenkin, jos tiesi itse aloittaneensa
tappelun. Syyllisyys näet nostatti häpeää, ja häpeä muuttui aggressioksi, eikä
siinä apinaraivomielentilassa voinut olla sovinnollinen. Vasta sitten, kun tuli
paha mieli esimerkiksi toiselle aiheuttamastaan kivusta tai vahingosta, pystyi
oikeasti lopettamaan tappelun ja sopimaan riidan.
Isommissa kahakoissa ongelma onkin siinä, etteivät niitä aloittavat
tai ylläpitävät tahot taida tuntea sitä ”pahaa mieltä” etenkään toisilleen
aiheuttamastaan vahingosta, tai edes menetetyistä ihmishengistä. Eihän niitä
”toisia” pidetä edes ihmisinä, joten ”niitä” saa olevinaan tappaa mielin
määrin, ja on kaiketi sitäkin kunniakkaampaa, mitä enemmän ”niitä” on tappanut.
Ja on olevinaan oikein uhrata ”omienkin” henkiä suuremman ”asian” puolesta, ja käyttää
omaa asemaa ja arvovaltaa siihen, että käskee ihmisten uhrata henkensä sille ”asialle”.
Unohdetaan nyt hetkeksi se, että olemme apinoita niin kauan
kuin emme ymmärrä, ettemme ole pelkkiä apinoita, ja puhutaan meistä ihmisinä. Eikö
ole jonkinlaista hulluutta pitää ”toisia” ihmisiä vähemmän ihmisinä kuin itseään,
niin että heidän henkensä on muka vähemmän arvokas kuin oma henki?
Minusta esimerkiksi kansallisidentiteetteihin perustuva
luokittelu ”meihin” ja ”muihin” on haitallista, vahingollista ja tavallaan harhaistakin, ja luo pohjaa vihamieliselle eriarvoistamiselle. Olipa ihminen minkämaalainen
tahansa, hän on mielestäni yhtä ihminen kuin joku toisenkin maalainen. Ulkoiseen
identiteettiinsä ripustautuva raukkaparka puolustaa minäharhaansa aivan kuin hänen
henkeään uhattaisiin, ja katsoo oikeudekseen jopa tappaa sen, joka uhkaa hänen ”egoaan”. Mutta emmehän me ole mitään ”identiteettejä”! Ei minun olemassaoloni siihen lakkaa, jos
luulet minua ruotsalaiseksi, tai nimität joksikin saakutin hörhöläiseksi.
Joskus meiltä apinoilta meinaa unohtua sekin, että sotimaan
määrätty tai painostettu ihminen on yhtä vähän syyllinen sodan aloittamiseen ja
ylläpitämiseen kuin nekin, jotka kokevat oikeudekseen puolustautua hyökkääjää vastaan.
Sodan uhreja ovat myös nuo sotaan pakotetut, kuolevat, haavoittuvat, traumatisoituvat
ihmiset. Eivät he ole sen vähemmän inhimillisiä ihmisiä kuin nekään, jotka
puolustautuvat väkivallalla väkivaltaa vastaan. Yksittäiset ”pelinappulat”
eivät pysty peliä lopettamaan, ei heitä voi siitä syyttää; kaikkien ”nappuloittenhan”
tulisi lopettaa taistelu yhtä aikaa, ja miten sellainen olisi mahdollista ilman
yhteistä tahtotilaa? Taistelun keskellä sotimisesta luopuva voi menettää henkensä,
vaikka haluaisi rauhaa. Hänestä tulee rauhanaatteen marttyyri, usein tunnistamaton
ja vaille kunniaa jäävä…
Ne, joilla on valta siirrellä noita nappuloita, ovat pääosin
vastuussa homman aloittamisesta ja lopettamisesta. ”Pelinappuloitten” tuhoaminen
puolin ja toisin saattaa ehkä lopulta päättää taistelun, jos uhrattujen ”nappuloitten”
määrä ylittää jonkun tahon sietokyvyn; tai aiheutunut tuho ylittää jonkin
kriittisen pisteen, ja on pakko lopettaa. Pakotettu rauha on kuitenkin vain ulkoinen
rauha, ja sisäinen kauna ja katkeruus luovat pohjaa uudelle sodalle.
Ellei konflikteja pystytä sopimaan neuvottelupöydissä, ehkäpä
riidan voisi ratkaista jonkinlaisena kaksintaisteluina, laajamittaisen
sotimisen sijaan, ettei aiheutuisi niin paljon ja laajoja tuhoja, ihmishenkien
menetystä, ja muita haittoja. Ehkäpä joku nykyaikainen Daavid napauttaisi jonkinlaista
Goljattia otsaan kivilingon nykyaikaisella symbolisella vastineella, ja eturistiriita
olisi selvitetty. Ja tämän voisi toteuttaa ihan vain virtuaalimaailmassa, niin
ei sattuisi edes oikeaan otsaan… Tosin, ylpeyteenhän se osuma kolahtaa
kuitenkin. Ja tästäpä pääsemme siihen alkuperäiseen, kaikkien maailman
nujakointien pohjimmaiseen syyhyn; uhantunteeseen, pelkoon.
Yllätys, yllätys: eihän kyse oikeasti ole siitä, että sotia
aloitetaan, koska haluamalla halutaan aiheuttaa ulkoisessa maailmassa hengenvaaraa
ja laajaa tuhoa, vieläpä ilman mitään ”mielekästä” tavoitetta. Sodan
käynnistymisen syy on aina pohjimmiltaan sisäinen. Tarve tapella, tarve saada
jotakin itselleen, pelko menettämisestä, pelko tuhotuksi tulemisesta ovat
kaikki sisäisiä kokemuksia. Koen uhkaa ja ylireagoin – koska en muista, että
ärsykkeen ja reaktion välissä on aina tyhjä tila. (Paitsi oikeilla apinoilla se on kai aika pieni...)
Kyse on tavallaan siitä, että ihmismielen suunnaton pöljyys
ja apinamaisuus aiheuttaa ensin sisäisen konfliktin, joka heijastetaan ulkomaailmaan,
josta etsitään vihollinen, koska sitä ei ole sisäisestä maailmasta tunnistettu,
koska pöljät apinathan ovat sokeita. Kaikki paha, vaara ja konflikti siis
ulkoistetaan, ja siksi tarvitaan keppejä, risuja ja vitsoja, jotta päästäisiin
tuosta pahasta eroon. Tukki on omassa silmässä, mutta sorkitaanpa sitten
risulla malkaa toisen silmästä, niin maailma valaistuu. (Ja kuvitellusta silmästä
tietysti, tai näppituntumalla sinne tänne sorkkien, koska eihän sokea apina voi
nähdä minkäänlaista silmää, jota olisi tarpeen sorkkia…)
Sota ja vihanpito loppuu, kun pöljä apina ottaa tukin omasta
silmästään, katsoo lähimmäistään ja näkeekin tämän silmissä itsensä, ja huomaa,
ettei olekaan pelkkä apina sen enempää kuin tuo toinenkaan. Get it?
Nyt, kun maailmalla edelleen soditaan, monenkin ”apinan” on ehkä
henkisesti helpompi ryhtyä jopa tappelemaan ja sotimaan kuin tehdä ekologinen
elämänmuutos. Onhan meille apinoille kenties psyykkisesti pienempi kynnys alkaa
riehua ja tapella kuin ryhtyä harjoittamaan jonkintasoista askeesia. Kenties kaikki
tämä uhmakas ja mieletön tappeleminen onkin jonkinlaista reagointia maapalloa uhkaavaan
tuhoon, jonka edessä koetaan avuttomuutta… Niin, apinaparat alkavat pelätä, kääntävät
pelon raivoksi, ja käyvät sokeasti toistensa kimppuun, koska avuttomuus tuntuu pahemmalta
kuin raivokas tappeleminen. Keppi kädessä kokee olevansa asioitten ”herra”,
kunnes joku toinen tusauttaa omalla kepillään reiän mahaan…
Ja vaikka välillä olisikin hieman rauhallisempi hetki tällä
apinoitten planeetalla (ellei katso iltauutisia), nämä apinat kuitenkin herkästi
tappelevat välipaloista ja varjopaikasta rapakivisellä töyräällään, tajuamatta,
että töyräs on romahtamassa parin päivän päästä, kun ovat ne pöljät kuitenkin liikaa
siinä riekkuneet stressitilassaan tai huolettomassa hulluudessaan. Sinnepä
romahtavat, apinaparat, kesken nujakointinsa, kun eivät osanneet sitä
lopettaakaan.
Surullista, eikä järin rakentavaa.
Sivistyneinä itseään pitävät ihmiset kai tietävät maapallon
muuttuvan elinkelvottomaksi, elleivät he tee mitään muutoksia elintapoihinsa,
ja silti he mieluummin jatkavat riekkumistaan, kekkulehtimistaan, tärkeilyään ja
kaikenlaista muuta touhuiluaan, mitä tässä pöljien mielien maailmassa pidetään
tärkeänä, ja sitten vielä tappelevatkin keskenään kuin… niin, apinat. Ja
itsekin tässä ärsyyntyy noille joillekin toisille apinoille niin paljon, että
tekee mieli hyppiä tasajalkaa, sähistä ja huitoa risulla, jos he eivät muuten
herää ja havahdu. No, en huido, etten osu liian pahasti, koska on tukintynkää
omissakin silmissä, eikä olisi reilua satuttaa toisia, ellei halua itseäänkään satuttaa, mutta huhuilenpa vain varovasti:
”Katsokaa itseänne! Missä on ihminen?”
Ok, minä aloitin rähinän, mutta lopetan sen nyt. Anteeksi.
PS: Apinaksi ja pöljäksi nimittelyyn intouduin lukiessani
vuosien tauon jälkeen uudelleen Anthony De Mellon kirjaa ”Havahtuminen”. Jos
lukija loukkaantui tästä tekstistäni, luultavasti tuo kyseinen kirjakin olisi
liian sapettavaa iltalukemista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti